Teorija o pomenu razvoja motoričnih sposobnosti otrok

Živčnomehanske osnove gibanja ter razvoj centralnega živčnega sistema (CŽS)

Nevromehanska osnova gibanja je vsebina, ki preučuje strukturo človeškega telesa (mišice, kosti in sklepe) v povezavi s centralnim živčnim sistemom (CŽS) kot posledico  ustvarjanja gibanja. Razumevanje vzročno posledičnega odnosa je ključno za trenerje, ki delajo z otroki in mladostniki, saj spodbuja implementacijo vaj za razvoj koordinacije v pedagoški proces učenja posamezne športne panoge.

Človeško gibanje omogoča mišično-skeletni sistem – kosti zagotavljajo strukturo, mišice ustvarjajo silo, sklepi pa omogočajo gibljivost in prilagodljivost. Mišične kontrakcije (koncentrične, ekscentrične, izometrične) omogočajo različne vrste gibanj, celotno gibanje pa je usklajeno iz strani možganov oziroma centralno živčnega sistema (CŽŠ).

CŽS, ki ga sestavljata možgani in hrbtenjača, ima ključno vlogo pri sprožanju in uravnavanju gibanja. Motorična skorja pošilja ukaze mišicam, mali možgani izpopolnjujejo natančnost in ravnotežje gibanja, hrbtenjača pa služi kot glavna komunikacijska pot. Motorični nevroni povezujejo CŽS z mišicami in oblikujejo motorične enote, ki prilagajajo silo in natančnost glede na zahtevnost gibanja v posamezni športni panogi.

Nadzor gibanja močno temelji na mehanizmih povratne informacije. Senzorični receptorji v mišicah, sklepih in vestibularnem sistemu zagotavljajo informacije o položaju telesa (propriocepcija) in gibanju. CŽS te informacije obdeluje in prilagaja ukaze za zagotavljanje natančnih, koordiniranih in učinkovitih gibanj.

Razvoj CŽS se začne že pred rojstvom in se intenzivno nadaljuje v zgodnjem otroštvu, zato je to obdobje ključno za pridobivanje motoričnih spretnosti.

Razvoj živčnega sistema temelji na:

  • Sinaptogenezi: oblikovanje živčnih povezav, ki jih spodbujajo senzorične in motorične izkušnje.

  • Mielinizaciji: razvoj maščobne ovojnice okoli živčnih vlaken, kar pospešuje prenos živčnih signalov in izboljšuje učinkovitost gibanja.

Majhni otroci imajo veliko stopnjo nevroplastičnosti – sposobnost možganov, da se prilagajajo in reorganizirajo glede na izkušnje. Zato je zgodnje otroštvo idealno obdobje za izpostavljanje otrok raznolikim gibalnim aktivnostim, ki gradijo temeljne motorične spretnosti, kot sta ravnotežje in koordinacija.

Motorične spretnosti napredujejo od preprostih do kompleksnih: zgodnji osnovni vzorci (npr. plazenje, hoja) predstavljajo temelj za poznejše športno specifične spretnosti. Biološki razvoj in okoljske izkušnje skupaj oblikujejo motorični razvoj. Po adolescenci/puberteti pa plastičnost CŽS upade, zato je učenje novih motoričnih spretnosti počasnejše, kar še dodatno poudarja pomen zgodnjega začetka učenja raznolikih gibalnih vsebin.

Pomen osredotočanja na razvoj motoričnih sposobnosti v otroštvu

Otroštvo-obdobje pred puberteto predstavlja ključno fazo za razvoj motoričnih sposobnosti, saj možgani in telo hitro odzivajo na zunanje dražljaje pri učenju novih gibov. V tem obdobju je CŽS zelo plastičen, kar pomeni, da se živčne povezave zlahka oblikujejo in utrjujejo kot odziv na izkušnje. To edinstveno biološko/razvojno stanje omogoča hitrejše, lažje in trajnejše učenje novih gibanj kot v katerem koli kasnejšem obdobju.

Več ključnih dejavnikov pojasnjuje, zakaj je zgodnje otroštvo idealen čas za razvoj motoričnih sposobnosti:

  1. Visoka nevroplastičnost
    Možgani v zgodnjem otroštvu dosegajo vrhunsko sposobnost prilagajanja. Otroci lahko hitro sprejemajo nove naloge, odpravljajo napake in razvijajo učinkovite gibalne vzorce.
  2. Kritična obdobja za senzorično in motorično integracijo
    Določene sposobnosti, kot so ravnotežje, koordinacija, prostorska orientacija in nadzor telesa, morajo biti spodbujene v specifičnih “kritičnih obdobjih”. Če otroci v teh obdobjih nimajo ustreznih izkušenj, teh sposobnosti kasneje težko v celoti razvijejo.
  3. Temelj za prihodnje spretnosti
    Osnovne motorične spretnosti, kot so tek, skakanje, metanje in ravnotežje, so gradniki za bolj specializirane športne spretnosti. Zgodnji razvoj zagotavlja telesno pripravljenost za kompleksnejše aktivnosti v adolescenci ter prehod v odraslo dobo.
  4. Vpliv na kognitivni in čustveni razvoj
    Gibanje je tesno povezano s kognitivnim in čustvenim razvojem. Aktivnosti, ki zahtevajo koordinacijo, ravnotežje in ritem, spodbujajo možganska področja, odgovorna za koncentracijo, reševanje problemov, spomin in čustveno regulacijo.
  5. Preprečevanje poškodb
    Pravilno učenje gibalnih vzorcev v zgodnjem otroštvu zmanjšuje tveganje za poškodbe. Otroci z dobrim telesnim položajem ter  stabilnostjo sklepov imajo manjšo verjetnost za preobremenitvene poškodbe ali napačne mehanike gibanja.
  6. Spodbujanje aktivnega življenjskega sloga
    Otroci, ki se v svojih gibalnih sposobnostih počutijo samozavestno, se bodo verjetneje tudi kasneje v življenju redno ukvarjali s telesnimi dejavnostmi. Zgodnji uspehi povečajo motivacijo in užitek v gibanju, kar ustvarja temelje za zdrav življenjski slog.

Zaključek

Razvoj motoričnih sposobnosti v otroštvu ustvarja temelj za vseživljenjsko telesno aktivnost in zdravje. S ciljno usmerjenim treningom, ki temelji na razvojnih principih koordinacije, lahko trenerji pomagajo otrokom doseči njihov celotni potencial in kasneje razvijajo nadgrajujejo ključne spretnosti, pomembne za določeno športno panogo. Kot pomoč trenerjem ter učiteljem športne vzgoje smo tako v okviru projekta razvili video trening format (VTF), ki vsebuje 11 poglavij. Program vključuje model treh stopenj variabilnosti vaj, ki postopoma gradi motorične sposobnosti skozi vaje, ki temeljijo na osnovah gimnastike. Vsaka stopnja naslavlja različne faze koordinacije, prilagodljivosti in kompleksnosti gibanja ter zagotavlja opis varnega in strukturiranega napredovanja, ki je primerno tako za pouk športne vzgoje kot dopolnilno dejavnost vadbenih procesov letnega programa športa.